چرا به چاپگر جوهرافشان نیاز دارید؟

۳۶۰ بازديد


از گذشته تاکنون، دنیای چاپگرهای مختلف همواره تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. در دهه 1990، زمانی که چاپگرهای جوهر افشان رایج شدند، به دلیل قیمت پایین آنها در مقایسه با پرینترهای لیزری محبوب شدند. مانند بسیاری از فناوری‌های مدرن، چاپگرهای جوهرافشان امروزی بر اساس پیشرفت‌های مدل‌های قدیمی‌تر ساخته شده‌اند. چرا به چاپگر جوهرافشان نیاز داریم؟ استفاده از پرینترهای جوهرافشان به چند دلیل ضروری است که در این مقاله به معرفی آنها می پردازیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چرا به چاپگر جوهرافشان آوافرهنگ نیاز داریم؟

برای آشنایی با پرینترهای جوهرافشان ابتدا باید دلایل انتخاب این پرینتر لیزری را بدانید. این دلایل عبارتند از:

راحتی و مقرون به صرفه بودن چاپگرهای جوهرافشان را به انتخاب اول تبدیل کرده است و بسیاری از کاربران از این دستگاه ها برای مصارف خانگی و مشاغل کوچک استفاده می کنند.

گرم نمی شود و نباید گرم شود.

این نوع چاپگر عکس ها را با وضوح بالا چاپ می کند. چاپگرهای جوهر افشان استاندارد می توانند با وضوح حداقل 300 نقطه در اینچ چاپ کنند. برخی از مدل های چاپگر می توانند چاپ های تمام رنگی را با وضوح 600 dpi چاپ کنند.

کسانی هستند که می خواهند عکس های خود را به صورت تمام رنگی چاپ کنند. حتی پرینترهای جوهرافشان ارزان نیز چاپ تمام رنگی را ارائه می دهند.

پرینترهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری کم صداتر هستند. آنها در طول فرآیند چاپ کمترین صدا را ایجاد می کنند و برای استفاده در فضاهای کاری مشترک ایده آل هستند.

چاپگرهای جوهر افشان معمولا ساختار ساده ای دارند و بیشتر از هد چاپ، حرکت هد و قسمت های مختلف حرکت کاغذ تشکیل شده اند.

چاپگرهای جوهرافشان سبک و جمع و جور هستند و برای افرادی که اغلب نیاز به جابجایی یا مسافرت زیاد و کار در مکان های مختلف دارند، انتخاب خوبی هستند.

از دیگر ویژگی های این چاپگرها می توان به شبکه، حافظه کارت خوان و نمایشگر LCD اشاره کرد.

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

برخی از نمونه‌های چاپگرهای جوهرافشان از جوهر حرارتی برای چاپ تصویر یا متن روی یک ورق کاغذ یا پلاستیک استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از هدهای چاپ پیزوالکتریک استفاده می‌کنند. در واقع، چاپگرهای جوهرافشان تکامل یافته پرینترهای ماتریس نقطه ای هستند، با این تفاوت که به جای سوزن، از چندین تفنگ الکترونیکی کوچک استفاده می شود. این تفنگ ها ذرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند تا تصاویر ایجاد کنند. تولید قطرات جوهر با استفاده از دو فناوری رایج حباب حرارتی و جریان الکتریکی تحت فشار انجام می شود. در چاپگر جوهر افشان حرارتی، ترانزیستورهای خاصی گرما تولید می کنند، سپس گرمای تولید شده جوهر را تبخیر کرده و حباب مورد نظر را ایجاد می کند. در چاپگر جریان الکتریکی، کریستال در فشار نازل جوهر استفاده می شود. در همان زمان، کریستال یک بار الکتریکی ضعیف دریافت می کند که باعث می شود مخزن جوهر به لرزه درآید و در نهایت مقدار کمی جوهر از نازل خارج شود.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

به طور کلی تفاوت های زیادی بین چاپگرهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی وجود دارد. اگرچه هر دو چاپگر مسئول چاپ هستند، عملکرد، هزینه های نگهداری و مزایا و معایب آنها متفاوت است. با دانستن این تفاوت ها، کاربران با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب می کنند. بیایید این تفاوت ها را با هم مرور کنیم:

اندازه کاغذ در هر دو چاپگر

چاپگرهای لیزری در سایز A4 چاپ می‌کنند، اما چاپگرهای جوهرافشان اندازه‌های متفاوتی با پرینترهای لیزری دارند. اندازه کاغذ تاثیر مهمی در تعیین قیمت چاپگر دارد.

فناوری چاپ در دو چاپگر

در چاپگر جوهر افشان، جوهر از طریق نازل های مخصوص روی کاغذ پاشیده می شود. اما در پرینترهای لیزری از تونر که نوعی پودر است برای پاشیدن روی کاغذ استفاده می شود.

هزینه دو کارتریج چاپگر

پرینترهای جوهرافشان دارای چهار کارتریج رنگی هستند و هزینه کارتریج آن بالاست. اما قیمت کارتریج پرینتر لیزری کمتر است.

تصمیم برای چاپ روی هر دو چاپگر

وضوح چاپگر به کیفیت چاپ اشاره دارد این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ محاسبه می شود، به این معنی که هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است. اگرچه چاپگرهای جوهرافشان در گذشته وضوح چاپ بالاتری داشتند، اما شرکت کانن اکنون چاپگرهای لیزری با وضوح بالاتر از چاپگرهای جوهرافشان تولید می کند.

سرعت چاپ در هر دو چاپگر

اگر به دنبال چاپگری با سرعت چاپ اسناد بالا هستید، چاپگر لیزری بهترین انتخاب است. چاپگرهای جوهرافشان از نظر کیفیت چاپ عکس کندتر از چاپگرهای لیزری هستند. سرعت چاپ در چاپگر لیزری 15 تا 100 صفحه در دقیقه و در چاپگر جوهر افشان 16 صفحه در دقیقه است.

حجم را در هر دو چاپگر چاپ کنید

ظرفیت چاپ ماهانه یک پرینتر لیزری بیشتر از یک پرینتر جوهر افشان است. یک پرینتر لیزری می تواند حدود 3000 کاغذ را در ماه و یک چاپگر جوهرافشان 1000 کاغذ را چاپ کند.

قابلیت ها و ویژگی های هر دو چاپگر قابلیت ها و ویژگی های هر دو چاپگر

امروزه پرینترهای لیزری به صورت چهار یا سه کاره و با فکس، اسکنر یا دستگاه کپی در بازار موجود هستند. اما چاپگرهای جوهرافشان این قابلیت را ندارند و بیشتر به صورت یکجا تولید می شوند.

حساسیت دستگاه در هر دو چاپگر حساسیت دستگاه در هر دو چاپگر حساسیت دستگاه در هر دو چاپگر حساسیت دستگاه در هر دو چاپگر حساسیت دستگاه در هر دو چاپگر

در چاپگرهای جوهرافشان استفاده از جوهر با کیفیت بالا ضروری است و استفاده از جوهر بی کیفیت به دستگاه آسیب می رساند. اما در پرینترهای لیزری با وجود اینکه از پودر شارژ استفاده می شود، کارتریج ها آسیب جدی نمی بینند و برای مدت طولانی قابل استفاده هستند.

معایب پرینترهای جوهر افشان

در واقع، بین مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان خط باریکی وجود دارد. در حالی که پرینترهای جوهر افشان دارای مزایای بسیاری هستند، آنها همچنین دارای برخی از مشکلات هستند که نمی توان آنها را نادیده گرفت. این معایب عبارتند از:

اگرچه قیمت یک پرینتر جوهر افشان ارزان و مناسب است، اما قیمت کارتریج های رنگی آن بالاست و گاهی با قیمت چاپگر برابری می کند.

با توجه به تولید گرما و تبخیر در چاپگرهای جوهرافشان، در صورت استفاده زیاد و مداوم، احتمال آسیب جدی به دستگاه زیاد است.

سرعت چاپ این پرینترها در مقایسه با پرینترهای لیزری بسیار پایین است.

چاپگرهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری به تعمیر و نگهداری و تعمیرات بیشتری نیاز دارند. چاپگرهای جوهرافشان به گونه ای طراحی شده اند که به جوهر خروجی نازل های کوچک وابسته باشند، و مسدود شدن نازل، به خصوص در هنگام استفاده از جوهرهای غیر مادی، امکان پذیر است.

برگه ای که با چاپگر جوهر افشان چاپ می شود به رطوبت حساس است و اگر دست خیس با آن تماس پیدا کند، جوهر به سرعت روی کاغذ پخش می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.