شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

دندان درد در کودکان

۷۹۵ بازديد


دندان درد کودک در کودکان به شکل متفاوتی بروز می کند. یعنی این درد می تواند مداوم یا متناوب باشد و یا میزان درد شدید و خفیف باشد. از سوی دیگر، دندان درد در کودکان می تواند خود به خود یا در پاسخ به محرک های خاص رخ دهد. این درد طاقت‌فرسا معمولاً نشانه آن است که کودک شما از آسیب‌های دندانی یا عفونت رنج برده است. صرف نظر از شکل دندان درد کودک، بهترین راه برای کمک به دندان درد کودک مراجعه به دندانپزشک کودکان است. زیرا ویزیت به موقع به کودک این امکان را می دهد که قبل از جدی شدن شرایط و مشاهده آسیب یا عفونت، مراقبت و درمان لازم را دریافت کند.

نکته مهم دیگر این است که والدین گاهی به تسکین و درمان موقت فرزند دلبند خود راضی هستند. اگرچه این کار برای تسکین کودک لازم است، اما کافی نیست و عدم توجه و پیگیری به موقع باعث عمیق شدن پوسیدگی شده و با آن دندان درد کودک شما دوباره عود می کند. بنابراین مراجعه به دندانپزشک کودکان ضروری است.

در این مقاله والدین عزیز می خواهیم در مورد علل و جنبه های دندان درد در کودکان و نحوه درمان آن صحبت کنیم.

علل دندان درد در کودکان

دندان درد در کودکان معمولاً نتیجه آسیب یا پوسیدگی «عاج» یا «پالپ دندان» است. تاج دندان کودک که قسمت قابل رویت دندان بالای خط لثه را می پوشاند از سه لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی آن از مینای دندان محافظت می کند. در زیر مینای دندان عاج وجود دارد که یک سطح سخت اما متخلخل است. در زیر عاج بافت نرمی به نام پالپ دندان وجود دارد که حاوی اعصاب، رگ های خونی و بافت همبند است.

دندان درد نتیجه بسیاری از آسیب ها و عفونت های دندانی است که اگر محل دقیق آسیب، حفره، عفونت و پوسیدگی مشخص شود، می تواند به سلامت لثه و دندان زودتر کمک کند.

از آنجایی که پالپ عصب دندان است، پس از آسیب شدیدترین درد را تجربه خواهد کرد. نکته اصلی دندان درد در کودکان اعصاب پنهان در پالپ دندان است.

* یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث دندان درد در کودک شود، آبسه دندان است. آبسه دندانی تجمع مخاط در دندان در پاسخ به عفونت باکتریایی ناشی از ذرات ریز غذا و شیرینی در دهان کودک است.

نکاتی که والدین باید در مورد دندان های فرزندانشان بدانند

یکی از مهم ترین نکات در مورد پیشگیری از دندان درد در کودکان این است که اهمیت دندان های کودک خود را جدی بگیرید و دندان کودک را بلافاصله درمان کنید. برخی از والدین فکر می کنند که دندان های کودکان دوام زیادی ندارد و نحوه مراقبت از آنها مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و رعایت بهداشت را به آنها آموزش نمی دهند. این در حالی است که دندانپزشکان معتقدند مراقبت از دندان های کودکان سلامت دندان های شیری هر فرد را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

نکته دیگر این است که اگر کودک شما هنگام بازی آسیب دید و درد داشت، آن را جدی بگیرید و سریعا به دندانپزشک کودک خود مراجعه کنید. گاهی اوقات اگر به این نکات به ظاهر کوچک توجه نکنیم باعث دندان درد در کودکان می شود و منجر به پوسیدگی عمیق دندان می شود.

نکته مهم دیگر این است که درمان ترک خوردگی در کودک به نوع، محل و اندازه ترک و میزان آسیب دندان ناشی از ترک بستگی دارد. در برخی موارد، پر کردن ساده ممکن است کافی باشد. اما اگر بلافاصله پیگیری نشود، به تدریج ناحیه شکستگی افزایش می یابد و پزشک باید دندان کودک دلبند شما را بکشد.

راهکارهایی برای پیشگیری از دندان درد در کودکان

هنگامی که دندان بیش از حد رشد می کند، کودک دلبند شما نمی تواند با آن کنار بیاید. بنابراین این درد حتی برای بزرگسالان نیز سخت و دردناک است. دانستن این موضوع باعث می شود والدین این موضوع را با دقت و دقت دنبال کنند. هنگامی که دندان کودک به دلیل بافت نرم استخوان شروع به پوسیدگی می کند، کنترل آن بسیار دشوار است. علائم دندان درد در کودکان نشان می دهد که پوسیدگی او از مینای دندان عبور کرده و به ناحیه عاج رسیده است. بنابراین وقتی این پوسیدگی افزایش می یابد، استحکام دندان های کودکان نیز افزایش می یابد. مهمترین راه برای جلوگیری از دردهای جدی این است که به محض شروع درد کودک را نزد پزشک ببرید و علائم پوسیدگی را بررسی کنید تا وضعیت بینی و علت درد مشخص شود. دندان درد را می توان به خوبی توصیف کرد. پس از معاینه، دندانپزشک دستورات لازم را برای جلوگیری از گسترش سطح پوسیدگی و جلوگیری از افزایش و شدت دندان درد در کودکان می دهد.

به طور معمول، توصیه های پزشک شامل موارد زیر است:

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید

استفاده کودک از گارد دندان در حین فعالیت های ورزشی شدید

خلاصه

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است پس از اولین دندان های شیری خود آسیب ببینند یا دچار پوسیدگی شوند. در بیشتر موارد دندان درد در کودکان با هر نوع آسیبی همراه است. اگر والدین چنین ناراحتی را در فرزند دلبند خود مشاهده کردند، باید آن را جدی بگیرند و برای جلوگیری از درد یا آسیب شدیدتر با دندانپزشک اطفال مشورت کنند. دندان قروچه کودکان می تواند آسیب جدی به دندان ها وارد کند و کودکان را بیمار کند، بنابراین باید در اسرع وقت علت بیماری های دندانی بررسی شود. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و نخوردن زیاد شکر برای سالم نگه داشتن دهان و دندان کودک بسیار مهم است.

مطالعه از رفرنس: https://realtimedentist.com/1400/02/بهترین-دندانپزشکان-در-تهران/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.