سه شنبه ۱۰ مهر ۰۳

چوچاق را از کجا بخرم؟

۶۴ بازديد

سبزیجات سبز را از کجا می توان خرید؟ همگی با شانس و رویا در سایت هستند، امیدواریم این مقاله که حاصل تلاش تیم ویژگی های غذایی سایت است مورد توجه شما سروران عزیز قرار گیرد.

از کجا می توانم سبزیجات چوچاق بخرم؟

چوچاق یک سبزی است که در شمال کشور یافت می شود و اگر شمال نیستید، کافی است در گوگل سرچ کنید تا ببینید چنین سبزی پیدا می کنید یا خیر.

آشنایی با خواص دیگر چوچاق در طب سنتی

این قسمت را برای آشنایی شما با سایر ویژگی های چوچاق آماده کرده ایم.

مقابل آپارتمان عدن آباد

چوچاق یا زولنگ یکی از گیاهان دارویی با قدرت های ناشناخته است که فراموش شده است.

این گیاه مصارف فراوانی مانند فرآوری سبزیجات، گل‌کاری و دارویی دارد و از جمله مصارف دارویی این گونه می‌توان به خواص ادرارآور، ضددرد، اشتها‌آور و آنتی‌اکسیدانی اشاره کرد.

محققان به تازگی دریافته اند که گیاه زولنگ می تواند برای کاهش آهن خون در بیماران مبتلا به تالاسمی استفاده شود.

چوچاق (گیلکی) یا زلنگ (مازندرانی) با نام علمی (Eryngium planum) گیاهی خوراکی در شمال ایران است.

دکتر. زرگری Eryngium coroleum نام داشت.

نام آلمانی بستر مرد با برگ تخت است.

در طب سنتی اروپا از آن به‌عنوان اسانس به‌عنوان مدر، محرک و به دلیل طعمی که دارد، استفاده می‌شود.

تجزیه و تحلیل عصاره ساقه و ریشه نشان می دهد که دارای خواص ضد قارچی قابل توجه و فعالیت ضد باکتریایی متوسط ​​است.

نام فارسی آن شش شاخ است.

در مازندران به آن زولنگ به معنی آخرین سوگند کرسنه، شاهسوار برای ششک و رامسر، شوشاخ (به معنای واقعی شش شاخ) و گیلان به چوچاق یا انارچوقاق می گویند.

اعراب به آن کورسانه مساد می گویند.

در داروخانه های سنتی ایران بیش از ده ها خار دارویی به نام کورسنا وجود دارد که در اصل همان زولنگ است.

گیاه سولنگ خار دارد و از خانواده چتری است.

زولنگ گیاهی است چند ساله که اغلب به رنگ آبی آسمانی است و در شمال ایران در دشت های رومسر تا گلگاه در ارتفاعات میانی البرز در دامنه های شمالی قابل کشت است.

زولنگ از شمال ایران است.

ویژگی های ریشه

از خواص ریشه گیاه چوچا غافل نشوید زیرا خواص زیادی در ریشه آن نهفته است ریشه گیاه چوچا حاوی قند و ساکارز است برای استفاده از خواص آن باید از ریشه اصلی این گیاه استفاده کنید که از بقیه ریشه بزرگتر است و سنبله نامیده می شود. لازم به ذکر است که فصل پاییز زمان برداشت ریشه گیاه چوچک است

از خواص ریشه چوچک می توان به:

درمان سیاه سرفه

خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی

درمان عفونت ادراری

درمان عفونت و دندان درد

اسپاسمولیتیک

درمان بیماری های کبدی

درمان تاخیر در قاعدگی

از بین بردن سنگ کلیه و مثانه

ویژگی های چای سوئینگ

از برگ های تازه چوچاق یک چای بسیار خوشمزه و مفید تهیه می شود که بسیار مقوی و خوش طعم است.

دو لیوان آب

پیازچه تازه یا خشک در صورت تمایل

در صورت تمایل، شیرینی یا عسل

طرز تهیه چای چوچا

ابتدا آب جوش را داخل قوری بریزید و چوچک را به آن اضافه کنید، قوری را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و سپس چای را صاف کنید و در صورت تمایل و به سلیقه خود شکر یا عسل اضافه کنید.

این گیاه اعصاب را آرام می کند، قوای جنسی را تقویت می کند، بواسیر را بهبود می بخشد، بیماری های روماتیسمی را برطرف می کند، التهاب و درد قلب را برطرف می کند، ریشه آن برای رفع ادم نیز مفید است.

اندام های هوایی گیاه را می توان به صورت تازه طبخ کرد و بهترین سبزی خورشتی است. تمام قسمت های گیاه ادرار آور و ملین است، باعث افزایش اشتها و میل جنسی می شود. به دلیل دارا بودن اسید فولیک خون ساز، ضد زهر، جوشانده آن تسکین دهنده درد پهلو، بسته بندی راش با شکر برای رفع نفخ و درد پهلو مفید است.

چوچک ادرار، شیر و عرق را زیاد می کند، سنگ کلیه و مثانه را دفع می کند. مربای تازه آن خوشبو کننده دهان و محرک تنفس است. عرق راش آن برای تاخیر در قاعدگی مفید است، ضماد راش آن با آرد جو و برگ کاسنی ورم های سخت را نرم می کند.

چوچک در سوپ سبزیجات

چوغا در کورما سبزی استفاده نمی شود. استفاده از چاچو در آش سبزی، آش را تلخ می کند و بوی بدی به غذا می دهد.

در واقع مصرف سبزی از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و گاهی برخی از مردم شمال در تهیه قورمه سبزی از نوعی سبزی به نام خلاوش استفاده می کنند و از قسمت کوچکی از چوچاق نیز استفاده می کنند.

از سبزی هایی مانند گشنیز، جعفری، تره، شنبلیله و برای تهیه سبزی گورمه از اسفناج استفاده می کنند. مصرف شنبلیله نسبت به سایر سبزی ها کم است زیرا به دلیل طعم تند خورش در صورت مصرف زیاد آن را تلخ می کند.

ویژگی های چوچاق و خلوش

چوچاق طبیعت گرمایی دارد و مردم شمال ایران از این گیاه در غذاهای اصلی یا مخلفات استفاده زیادی می کنند. این گیاه بسیار معطر است و می توان از ریشه آن برای تهیه انواع مربا استفاده کرد.

چوچاگ سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل نقش مهمی در پیشگیری از انواع سرطان دارد. این گیاه دردهای ناشی از روماتیسم را تسکین می دهد و التهاب را در بدن کاهش می دهد. ریشه چوچاق همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که در درمان عفونت های مختلف مانند عفونت ادراری و دندان درد بسیار موثر است. علاوه بر این، این ریشه در درمان بیماری های مربوط به کبد، سرفه، سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا بسیار موثر است.

حلواش نام دیگر گیاه پونه کوهی است. این گیاه از خانواده نعناع است و عطر آن شبیه نعناع است. خالوش حاوی مقدار زیادی ویتامین، تانن، مواد مغذی و قند است. این گیاه معطر بسیار آرامش بخش است و خاصیت ضد نفخ دارد. خالوش خاصیت ضد میکروبی دارد و در درمان دل درد و آنفولانزا بسیار موثر است. روغن خالوش اگرچه سمی است و خوراکی نیست، اما می توان از برگ های آن به صورت تازه و خشک استفاده کرد. در برخی موارد به جای نعناع خشک از حلوای خشک استفاده می شود.

خلواش در فصل گرم رشد می کند. اما معمولاً سایه روشن تری دارد. خاک مناسب برای پرورش حلواش یا پونه کوهی خاک مرطوب و غنی از مواد آلی است.

از گیاهان خالوش به عنوان طعم دهنده در غذاها و دسرها استفاده می شود. از اسانس این گیاه در عطرسازی و محصولات بهداشتی استفاده می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.