شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

توجه: پارک ملی گلستان

۹۲۰ بازديد

 

Chitgar Lake/ دریاچه تهران گزینه بعدی این است که بعد از گشت و گذار به رامسر برگردید و هتل و ویلا بگیرید. اگر در بهار یا پاییز به فومن سفر میکنید، سراغ اجاره ویلا روستایی شمال در این این منطقه بروید و از طبیعت زیبای این فصول لذت ببرید! دلیل اصرار برخی از افراد به سفر در پاییز به این منطقه زیبا هزار رنگ شدن برگهای درختان جنگل است که زیبایی و فریبندگی را در حد کمال به تماشاگرانش ارزانی میکند. یک مسیر پیچ در پیچ است که با نام گلندرورد و سوردار مشهور شده است. این اختلاف موجب شد تا احداث سد هراز در منطقه منگل شهرستان آمل با موافقت دولت روبهرو شود تا این سد جایگزین ضمن تامین آب استان مازندران تعلق این منطقه نسبت به سد لار نیز از میان ببرد. دشت لار در قسمت جنوب و جنوب غربی لواسانات شهرستان شمیران استان تهران و قسمت شمالی و شمال شرقی شهرستان آمل استان مازندران واقع شده است. مختصات منطقه حفاظت شده لار ۵۴٫۳۵ عرض شمالی و ۳۳٫۵۱ طول شرقی است. علاوه بر سه مسیر یادشده یک مسیر مالرو از طریق روستای افجه لواسان کوچک به سوی پارک ملی لار موجود است که در طول مسیر از تفرجگاه دشت هویج افجه لواسان گذشته و در ادامه از راه مالرو به گردنه افجه به شم رسیده و از آنجا به دشت لار کوچک که به اصطلاح محلی به آن لار خشک یا قُلقُلک میگویند، میرسد. علاوه بر سنگچال، اماکن مقدسی با نام های امامزاده یحیی و امامزاده قاسم وجود دارند که می توانید برای زیارت به آن ها هم سری بزنید. این اقامت گاه دارای 7 کلبه کاهگلی و 6 کپر (با معمماری و امکانات کاملا شبیه به هم) که بصورت کف خواب بوده و با سرویس بهداشتی مشترک در حیاط می باشد.

در همین لحظه به شما بگویم که لفور یکی از بهترین مناطق دیدنی نزدیک تهران است و اگر مسافر هستید و می خواهید در این منطقه زیبا خوش گذرانی کنید بهتر است با اجاره کلبه در لفور در محیطی دنج و با صفا مهمان کنید. شمال، جنوب، غرب و شرق کشور ایران جاده های زیبای زیادی دارند که هرکدام دارای ویژگی ها و مناظر خاصی می باشند، اما زمانی که حرف از زیباترین جاده های ایران زده می شود، تنها چند جاده اند که نام آن ها در این لیست قرار می گیرد و جاده اسالم به خلخال همیشه در رتبه ی نخست می ایستد. یکی از نکات جالبی که در سفر به جاده اسالم به خلخال نظر ها را به خود جلب می کند، قصابی های متعددی است که در طول مسیر می باشند، اما این قصابی ها، هیچ یخچالی ندارند و گوشت کشتار روز را در هوای آزاد جلوی درب مغازه هایشان آویزان کرده اند. سد لار یک مکان طبیعی برای صید ماهی قزل آلای خال قرمز و گذراندن یک روز به یاد ماندنی در دشت زیبای لار و تماشای قله زیبای دماوند است. یکی از مشکلات بزرگ قزلآلاهای خال قرمز در دنیا، تکثیر مصنوعی این ماهی و رها کردن آن در رودخانههای مختلف است. این دریاچه به دلیل وجود درختچههای خشک، به نام دریاچه ارواح شناخته میشود.

این منطقه را خیلی هابه دلیل همجواری با رودخانه چلورود، به چلاو هم می شناسند. برای رفتن به این جاده بهتر است همه مسیرهای سفر از تهران به شمال را بررسی کنید. همچنین رفتن به ساحل باروژ تنکابن هم خالی از لطف نخواهد بود. این شاخه رودخانه از طریق دو آبشار مجاور از ارتفاع 15متر به داخل محوطه حوضچه که در محل ریزش ایجاد شده می ریزد در کل محوطه آبشار زرات و پودر مانند آب در هوا معلق است و به دلیل بالا بودن رطوبت نسبی محیط روی تخته سنگ ها نیز پوشیده از خزه و گلسنگ است . جادهها معمولا مسیری هستند که ما را از مبدا به مقصد میرسانند. در این مجموعه میتوانید از انواع مختلف تفریحات آبی هماند جت اسکی، اسکله تفریحی، آلاچیق، موتورهای ۴چرخ، کافیشاپ، رستوران و … کوه لار در همسایگی خاوری این دشت، بخشی از ارتفاعات البرز مرکزی است. از ارتفاعات این منطقه دریا به خوبی قابل رویت است از این رو مناظر زاید الوصفی دارد. این آبشار که 30 متر ارتفاع دارد، و از میان درختان سرسبزی که در کنار آن رشد کرده اند به پایین می ریزد. مسیر رسیدن به این دریاچه از میان شالیزارهای بسیار زیبای شهرستان تالش رد می شود و سرتاسر این مسیر را زیبایی فرا گرفته است. روستای دیلمان به بهشت کوچک گیلان نیز معروف است و از این رو جای بسیار مناسبی برای طبیعت گردی است. هتل جهانگردی ناهارخوران، هتل زیارت و هتل آپارتمان بهشت هیرکان انتخابهای متوسط به شمار میروند. شهرهای گنبد، بجنورد و گرگان از نزدیکترین شهرهای نزدیک به پارک ملی گلستان هستند و از همسایگان مسکونی این منطقه به شمار میروند. در نهایت مقصدتان باید اردبیل و شهر خلخال باشد تا وارد این جادهی رؤیایی شوید.

قطار بین شهری هم می تواند یکی از گزینه های شما باشد که می توانید تا شهر اسالم را با آن وسیله طی کنید و سپس از اسالم به خلخال را با اتوبوس بین شهری طی کنید. پس از آن بهترین مهندسان اروپا به ایران آمده و پس از تهیه عکس هوایی از کوههای البرز متوجه شدند که راهآهن باید از روستای عباسآباد (که بعدها به ورسک تغییر نام داد) عبور میکرد و قطار پس از عبور از روستای ورسک باید با طی مسافت ده کیلومتر و نیز ۶۰۰ متر صعود، از کوهستان عبور و به سمت تونل گدوک حرکت میکرد که حرکت در چنین شیب تندی برای قطار ناممکن بود. به دلیل فاصله چند دقیقه نوشهر با چالوس و داشتن امکانات رفاهی مناسب، مسافران زیادی راه خود را به سمت این شهر کج می کنند.همچنین نوشهر دارای روستاهای زیادی است که مسافران علاقه مند به زندگی روستایی و طبیعت گردی این شهر را برای سفر چند روزه خود در طول سال و به خصوص در تابستان انتخاب می کنند. این روستای زیبا که هفت کیلومتر بعد از جاده ناهاخوران به سمت جنوب قرار دارد به لحاظ سبک معماری خانه ها و قدمت تاریخی آن جزو 20 روستای برتر گردشگری ایران است و جزو مهمترین روستاهای هدف گردشگری است. همه ی ما دوست داریم که با یک کار به چندین هدف مختلف برسیم! باتجربه که باشید میدانید هدف که جاده باشد، هر فصلش دنیایی متفاوت است. معمولا تمام فصول سال برای سفر به این دهکده زیبا مناسب هستند؛ اما سفر در فصل تابستان و بهار به این منطقه بسیار مناسبتر از دیگر فصول سال است، چرا که در فصل تابستان و بهار خطرات کمتری شما را تهدید میکنند و دیگر مه غلیظ در جنگل وجود ندارد.

شهرستان سوادکوه یکی از عریضترین و پرجاذبهترین شهرستانهای کشور است که قلعه کنگلو تنها یکی از قلعههای باستانی موجود در این منطقه است و به غیر از این قلعهها، سوادکوه پر از آبشارها، جنگلها، دریاچهها و اماکن تاریخی دیگر است که اگر به مقاله جاهای دیدنی سوادکوه مراجعه کنید، میبینید که تعداد آنها از 20 جاذبه هم بیشتر میشود. البته پاییز نیز با نمایش فوق العاده اش از رنگ های زرد و نارنجی و قرمز می تواند زمان مناسبی برای کسانی باشد که به طبیعت پاییزی علاقه دارند. به همین دلیل گردشگران ترجیح میدهند در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز به این منطقه سفر کنند. در فصل تابستان با توجه گرما و رطوب هوا، این جاده هوای بسیار عالی ای دارد. بهار و تابستان خنک و مطبوع است، میدانید که دشت شقایقها را هم در بهار در پیش دارید. یکی از بزرگترین مترجمان و نویسندگان ایرانی جلال آل احمد است که برخی اعتقاد دارند در اسالم گیلان چشم به جهان گشود. برج باوند یادگاری برجای مانده از دوران آل باوند است و قدمت آن به دوران ساسانیان میرسد. همچنین کیسه زباله نیز به همراه داشته باشید و فراموش نکنید که ردپای شما، تنها اثری است که باید از شما در طبیعت برجای بماند. اسالم منطقهای کوچک در استان گیلان است که از توابع شهرستان تالش به حساب میآید و تنها 5 کیلومتر با آن فاصله دارد. فاصله ییلاق ماسال تا اسالم حدود 86 کیلومتر است و با کمتر از 2 ساعت رانندگی میتوانید به اسالم گیلان برسید. اگر در فصل بهار، بخصوص ماه های اردیبهشت و خرداد به جاده اسالم به خلخال بروید، قطعا با دشتی پر از گل های شقایق مواجه خواهید شد، این دشت آنقدر زیبایی دارد که می توان ساعت ها در نزدیکی آن نشست و به منظره ی فوق العاده ی آن خیره شد.

روستای فیلبند به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایهای، چشماندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف داردو همچنین در حدود نیمی از سال با ابرها احاطه میشود و همانطور که گفتیم یکی از جاذبه های این روستا حرکت ابرها در زیر پا می باشد که همین امر انگیزه اصلی گردشگران برای دیدن این منطقه خارق العاده شده است. از جهت جنوب شرقی به روستاهای «شیخ موسی»، «نیراسم» و «گلیران» دسترسی دارید و میتوانید به روستاهای دیگر این منطقه سرسبز و خوش آبوهوا سری بزنید. میانگین پهنای آبشار از نیم تا 2 متر است و ارتفاع آبشار هم در قسمتهایی به ۴ متر میرسد و در قسمتهای دیگر نیم متر است. رود ناو یا ناورود از میان شهر میگذرد و در انتها به خزر میرسد. صنایع دستی کلاردشت به مانند جاذبههای و دیدنیهای این شهر بسیار مشهور و در میان گردشگران محبوب است. اگر قصد سفر به اسالم به خلخال، این جاده ی رویایی را دارید، بهتر است خود را برای دیدن بکرترین و زیباترین مناظر عمرتان آماده کنید و حافظه ی دوربین و موبایل خود را خالی کنید، زیرا قرار است عکس ها و فیلم های بسیار زیادی از طبیعت جاده اسالم به خلخال به ثبت برسانید. یکی از عجیب ترین ویژگی های این جاده این است که شما در سرتاسر مسیر خود، هیچ سازه ی بتونی و ساختمان سازی ای نمی بینید و همه چیز به بکرترین حالت خود باقی مانده است. پل ورسک مهمترین و مرتفع ترین پل راه آهن شمال ایران است و در جهان نیز به خوبی شناخته شده و در بسیاری از آثار از آن نام برده شده است. نزدیک بودن این هتل به پارک جنگلی و ساحل گیسوم و امکان بازدید از قلعه رودخانه و ییلاقات تالش از مهمترین مزیتهای این هتل است. دریاچه سراگاه در حدود ۱۰کیلومتری بخش مرکزی تالش است.

چلندر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران است. سد لار در مرز استان مازندران و تهران واقع است و جزو پارک ملی لار نیست و در استان مازندران قرار دارد. دریاچه نئور که از دریاچه های مشهور ایران محسوب می شود، این دریاچه که در نزدیکی شهر خلخال در انتهای جاده ی اسالم به خلخال واقع شده است، در دره ی کوهستان باغرو قرار دارد. پس از عبور از مسیر جنگلی، دشت های سرسبز کم کم نمایان می شود، دشت های سبزی که در مرکز هرکدام یک کلبه ی چوبی قرار دارد و در کنار این کلبه، گاو، گوسفند، اسب و مرغ و خروس ها حرکت می کنند و نسیم خنکی صورتتان را نوازش می کند. درست است که مسیر جاده ی اسالم به خلخال با رانندگی و خودرو طی می شود، اما اگر به طبیعت گردی و دیدن مکان های بکر علاقه دارید، باید از ماشین پیاده شده و به دل طبیعت بکر این منطقه وارد شوید. همانطور که در ابتدای متن گفتیم، هوای این جاده در تمام فصول سال خنک است، اما در فصل زمستان این سرما، شدت بیشتری پیدا می کند و شما می توانید برای داشتن سفری ایمن و بدون دردسر، اجاره ماشین شاسی بلند در کافه رنت را جز گزینه های سفرتان قرار دهید. همجواری جاده با رودخانه و در سمت دیگر، جنگلی انبوه با درختانی تنومند و بلند و کشیده، زیبایی آن را چند برابر کرده است. اگر از سمت تهران به پل ورسک می روید، اول به سمت جاجرود و گیلاوند بروید، بعد وارد محور فیروزکوه شوید. اول از همه بهتر است که با هم ببینیم پل ورسک در کدام شهر قرار دارد و این پل زیبا در کجای ایران قرار گرفته است. زیراکه هرکدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و هیچ کدام شبیه به دیگری نمی باشد.

این شهر به دلیل قدمت تاریخی و زیباییهای خاص خود دارای مکانهای دیدنی بوده که در ادامه به هرکدام از آنها به طور مختصر اشاره خواهیم کرد. در این مطلب از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول شما را با دشت لار در استان مازندران آشنا خواهیم کرد. گوی تر علیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. در حالی که جنگلهای هیرکانی اطراف هتل را احاطه کردهاند، تنها چند متر تا دریا فاصله است و این برای یک مسافر شمال، بهترین موقعیت مکانی به شمار میرود. برای دیدن موقعیت مکانی جاده ی اسالم به خلخال روی نقشه و مسیریابی راحت تر می توانید اینجا کلیک کنید. یکی از موقعیت های مهم در این منطقه، فاصله محدود دریاچه به جنگل های بسیار زیبای النگدره است. شهر رامسر که همه آن را با عنوان عروس شهرهای شمال میشناسند، یکی از شهرهای استان مازندران است که آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. دشت لار که با زیباییهای بینظیر خود در کوهپایه قله دماوند آرام گرفته، در استان مازندران بخش لاریجان شهرستان آمل واقع شده است. آبشاری که در سفر به مازندران نباید بازدید از آن و گذراندن لحظاتی شاد در کنارش را از دست بدهید. البته کندلوس فقط به خاطر طبیعت زیبا و سرسبزش شهره عام و خاص نیست بلکه وجود موزه مردم شناسی و موزه گیاهان دارویی آن را از دیگر روستاها متمایز ساخته و به یکی از مکان های دیدنی استان مازندران تبدیل کرده است. دیگر چه چیزی از خدا میخواهید؟

این جاده به دو قسمتی جنگلی و ییلاقی تقسیم شده است و شما پس از رانندگی کردن در میان درختان کوهستانی به دشتی سرسبز و زیبا خواهید رسید که سرتاسر با چمنهای سبز رنگ پوشیده شده است؛ دریاچه نئور و ارتفاعات سوباتان را میتوان از میان این علفزار دید. بهار جادههای جنگلی سبز روشن و تابستانش سبز تیره است، پاییزش نارنجی و زمستانش سفید. پاییزش، زمستان سرماییهاست؛ اما رنگهای قرمز، نارنجی و زردش قاب دوربینتان را گرم میکند. عسل طبیعی همان کندوهای بینراهی و فراوردههای لبنی محلی محصولات طبیعی و مقوی هستند که خریدشان دل خانوادهای را روشن میکند. زیبایی جاده اسالم به خلخال مرهون فضای مهآلود، گلهای شقایق کنار جاده، درختان سر به فلک کشیده جنگل است و حس سفر به بهشت واقعی را به گردشگران منتقل میکند. اگر عاشق طبیعت و طبیعتگردی هستید و میخواهید در این بهشت رؤیایی کمپ کنید و تمام اوقات خود را در قلب طبیعت بگذرانید، خوب است بدانید که منطقهای حفاظتشده ابتدای روستای جواهردشت، مکانی مناسب برای کمپینگ است. ابتدا نام چند کودک یا نوجوان خانواده را انتخاب میکنند و با استخاره از قرآن مجید نام هر یک که خوب آمد بهعنوان سال مج انتخاب میشود. مردم این منطقه به زبان محلی تالشی صحبت میکنند و جمعیت آنها به بیش از ۱۰ هزار نفر میرسد. این پارک ملی با وسعت بیش از 900 کیلومترمربع نهتنها به عنوان نخستین پارک ملی بلکه به عنوان بزرگترین پارک ملی کشور هم شناخته میشود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.